EU-valet 2024

2023-07-26

Digital Services Act DSA

Företag som erbjuder tjänster på Internet måste följa den nya lagen Digital Services Act från 2024-01-01.

Innehåll: Berörda företag | Krav på | Very large online platforms (VLOPs) | Syftet | EUs beslutsgång | Skillnaden mellan DMA och DSA | Källor |

Berörda företag

Publ 2023-07-26

Lagen gäller leverantörer av digitala tjänster som digitala förmedlingstjänster (providers of intermediary services).

Hit hör tre huvudgrupper av leverantörer:

  • Enbart vidarebefordrar information,
  • Erbjudet cashiertjänster som därutöver utför en tillfällig mellanlagring av information
  • värdtjänster som tar en mer aktiv befattning med informationen.

Begreppet värdtjänster inkluderar i sin tur en än mer aktiv grupp av aktörer som på begäran av en tjänstemottagare lagrar information eller sprider den vidare, s.k. internetplattformar (online platforms). Det kan till exempel vara digitala marknadsplatser som webbplatser eller mobilapplikationer där konsumenter kan köpa varor eller tjänster från olika bolag, sociala medieplattformar och sökmotorer. [1]

Krav på online platforms

Publ 2024-02-14

Enligt DSA måste alla onlineplattformar och sökmotorer, förutom småföretag och mikroföretag, följa DSA-kraven senast den 17 februari 2024. Viktiga skyldigheter inkluderar:

  • Implementera användarvänliga verktyg för att rapportera olagligt innehåll;
  • Prioritera rapporter från erkända "betrodda flaggare"
  • Förklara skäl för användarna för innehållsbegränsningar eller borttagningar;
  • Erbjuder ett internt klagomålssystem för överklaganden av innehållsmoderering;
  • Att omedelbart larma brottsbekämpande myndigheter om potentiella kriminella aktiviteter, inklusive hot mot liv eller säkerhet, och sexuella övergrepp mot barn;
  • Revidera system för förbättrad integritet, säkerhet och mindre skydd;
  • Undvik bedrägliga eller manipulativa gränssnittsdesigner;
  • Tydligt identifierande annonser;
  • Eliminera riktade annonser baserade på känslig dataprofilering eller riktade till minderåriga;
  • Upprätthålla tydliga, rättvisa villkor och tillämpa dem noggrant;
  • Publicera årliga rapporter om innehållsmoderering.

Very large online platforms (VLOPs)

Publ 2024-02-14

2023-12-20 klassade EU 19 företag som VLOPs som uppfyller kriterieriet att ha i genomsnitt 45 miljoner användare per månad i Europeiska unionen.

Den första omgång regler för dessa företag beslöts 25 april 2023. En andra omgång fastställdes 20 december 2023.

VLOPs måste dessutom implementera ytterligare åtgärder för att ta itu med systemrisker och användarskydd, särskilt för minderåriga, inom fyra månader efter att de utsetts (dvs 20 april 2024). Dessa inkluderar:

  • Rigorös moderering av innehåll, inklusive analys och offentlig rapportering om systemrisker och genomförande av åtgärder för att mildra olagligt eller rättighetshotande innehåll;
  • Förbättra interna processer och resurser för att identifiera systemrisker;
  • Designa tjänster och gränssnitt med fokus på barnskydd, inklusive verktyg för åldersverifiering; och
  • Publicera detaljerade riskbedömningar om inverkan på minderårigas psykiska och fysiska hälsa.

Kommissionen kommer, i samarbete med samordnarna för digitala tjänster från plattformarnas etableringsmedlemsstater, att övervaka att de nyligen utsedda VLOP:erna uppfyller DSA-skyldigheterna.

Syftet

Publ 2023-07-26

Syftet är att uppnå en välfungerande inre marknad för digitala tjänster och att anpassa samt harmonisera ansvarsregler för tillhandahållare av förmedlingstjänster till den digitala verklighet som unionsmedborgare i dag lever i.

Lagen syftar även till att förbättra medlemsstaternas samarbete i fråga om efterlevnad och inrätta s.k. nationella digitala samordnare (Digital Services Coordinators). Det syftar vidare till att säkerställa transparens, trygghet och säkerhet samt respekt för grundläggande rättigheter i en digital miljö.

Tillhandahållare av förmedlingstjänster föreslås omfattas av stegvis striktare krav, bland annat när det gäller transparens mot myndigheter och slutanvändare.

Värdtjänster, internetplattformar och mycket stora plattformar åläggs också att inrätta en notice and action-mekanism.

De mycket stora internetplattformarna ges därutöver också incitament att ingå särskilda överenskommelser med myndigheter om att vidta åtgärder för att uppfylla förordningens krav i samband med tillsyn.

Alla tillhandahållare av förmedlingstjänster ges också bättre incitament att vidta proaktiva åtgärder bland annat för att identifiera och ta bort olagligt innehåll på eget initiativ.

EUs beslutsgång

Publ 2023-07-26

Digital Services Act (Regulation (EU) 2022/2065, DSA) är en förordning i EU-lag för att uppdatera 2000 års elektroniska handelsdirektiv angående olagligt innehåll, transparent reklam och desinformation.

Den lämnades tillsammans med Digital Markets Act (DMA) av Europeiska kommissionen till Europaparlamentet och rådet den 15 december 2020. DSA utarbetades av Europeiska kommissionens vice ordförande för Ett Europa som är lämpligt för den digitala tidsåldern Margrethe Vestager och av EU-kommissionären för den inre marknaden Thierry Breton, som medlemmar av Von der Leyen-kommissionen.

Den 22 april 2022 nådde europeiska beslutsfattare en överenskommelse om Digital Services Act. Europaparlamentet godkände DSA tillsammans med Digital Markets Act den 5 juli 2022.

Den 4 oktober 2022 gav Europeiska rådet sitt slutgiltiga godkännande av förordningen om en lag om digitala tjänster. Den publicerades i Europeiska unionens officiella tidning den 19 oktober.

Berörda tjänsteleverantörer har fram till den 1 januari 2024 på sig att följa dess bestämmelser. Populära onlineplattformar och sökmotorer kommer att behöva uppfylla sina skyldigheter fyra månader efter att de har utsetts som sådana av EU-kommissionen.

Skillnaden mellan DMA och DSA

Publ 2023-07-26

DSA handlar om skadliga och olagliga varor, tjänster och innehåll online. Det kommer att ersätta e-handelsdirektivet (2000). DMA gäller konkurrens- och antitrustfrågor.

Källor

Publ 2024-02-14

EU-valet 2024
Adm: Hans Iwan Bratt, hibratt@gmail.se